همشهری آنلاین: کنگره پرو به الغای دو قانون زمین‌داری در این کشور که خرید و فروش زمین‌های سرخ پوستان در منطقه آمازون را تسهیل می‌کرد، رای داد.

به گزارش بی بی سی، کنگره پرو قوانین توسعه و تسهیل خرید و فروش زمین در مناطق آمازون را با 66 رای در برابر 29 رای رد کرد.

برمبنای قوانین جدید زمین مصوب دولت، فروش زمین‌های قبیله‌ای با استناد به رای اکثریت در یک مجلس محلی امکان پذیر خواهد بود.

به گفته مخالفان و معترضان، اجرای این قوانین، شرایط را برای کمپانی‌های بزرگ نفتی و گازی جهت تصوف زمین‌های سرخ پوستان تسهیل خواهد کرد. حدود 70 درصد از زمین‌های واقع در منطقه آمازون کشور پرو به منظور اکتشاف و استخراج نفت به شرکت‌های خارجی اجاره داده شده‌اند، این در حالی است که افراد ساکن در قبایل منطقه آمازون مخالف تصاحب زمین‌هایشان توسط کمپانی‌های نفتی و گازی خارجی هستند.  
 
کارشناسان معتقدند که الغای این قانون ضربه‌ای به پیکره دولت آلن گارسیا رئیس جمهور پرو و ارد خواهد کرد. پیشتر دولت آلن گارسیا طرح تسهیل خرید و فروش زمین‌های سرخ پوستان در منطقه آمازون با هدف ایجاد توسعه در این مناطق را به تصویب رسانده بود. گارسیا پیشتر آغاز طرح توسعه در مناطق قبایلی پرو را طرحی بنیادی برای بهبود وضعیت زندگی در مناطق فقیر نشین پرو توصیف کرده بود.

اما تصویب این طرح در کابینه دولت پرو به صورت یک دستور دولتی، اعتراض سرخ پوستان پرویی و بویژه سرخ پوستان ساکن مناطق قبایلی وقع در منطقه آمازون را در پی آورد.

طی این اعتراضات که بیش از 10 روز به طول انجامید، گروه‌های سرخ پوست به منظور مقابله با طرح دولت، تعداد زیادی از افسران پلیس را گروگان و اداره بخش‌های وسیعی از میدان گازی واقع در جنوب پرو  و همچنین یک خط لوله نفت را در دست گرفتند. 

کد خبر 61404

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز